Školní mediace
Škola je místem, kde se protíná mnoho životních příběhů. Každý den se v ní potkávají především učitelé a děti, ale do společného prostoru přímo i nepřímo vstupují další postavy - rodiče, vrstevníci či sourozenci. Na malém prostoru tak do sebe narážejí odlišné názory, přístupy, hodnoty či aspirace, a to samozřejmě přináší i konflikty. Ty mohou být zjevné či skryté, individuální nebo skupinové, ale vždy mají vliv na školní atmosféru, ovlivňují podmínky učení, zdraví i mezilidské vztahy. Říká se, že konflikt je koření života – to platí ovšem za předpokladu, že se lidé nakonec domluví. K tomu, aby se domluvili, může posloužit právě mediace.
Mediace je jednou z osvědčených metod řešení konfliktů. Její kouzlo spočívá v komunikaci, která má jasná pravidla. Mediace je dobrovolná, důvěrná, orientuje se na řešení, nikoli na hledání viníka, a je řízena prostředníkem – mediátorem. Mediátor je třetí, neutrální osobou, která pomáhá účastníkům sporu hledat společnou smírnou cestu formou vzájemně přijatelné dohody.
V každé třídě působí dva až tří mediátoři. Každým rokem jsou vybíráni svými spolužáky noví peer mediátoři ze třídy prima. Současně naši mediátoři působí i jako školní parlamentní tým.
Naši vrstevničtí mediátoři monitorují situaci ve svých třídách a o problémech hovoří s ostatními dětmi, nabízejí jim pomoc a především je vyslechnou a projeví zájem o ně samotné a jejich případné starosti. Snaží se tak zabránit eskalaci konfliktů, jejich prohlubování a napomáhají k jejich potlačování a ke zlepšování třídního a školního klimatu.
Co školní mediace nabízí?
- pracuje s emocemi, které k životu a konfliktu patří
- pomáhá rozhodovat se vědomě a samostatně
- ujasnit si potřeby jak své, tak druhé strany
- vede účastníky od negativního zážitku k pozitivnímu chování
- tvoří podmínky pro budoucí spolupráci
Na koho se obrátit?
- Mgr. Radka Holubářová, koordinátorka školní mediace, holubarova@bgv.cz
- Peer - mediátorský tým
S čím můžete přijít?
- konflikt, nedorozumění (problém s kýmkoliv ze školy)
- drobnosti, ale i větší trápení (napětí v kolektivu)
- rozhodnutí nebýt v nepříjemné situaci sám
Školní mediace není nabízena a neřeší spory mimo rámec školy a osob se školou spojených.
Seznam peer - mediátorů:
PRIMA: Adam Berdar, Nela Michalíčková, Nikola Hazdrová
SEKUNDA: Klára Baráková, Nikol Kalvachová, Bára Hrozová
TERCIE A: Anička Menšíková, Róza Svobodová
TERCIE B: Markéta Švecová, Adéla Dlouhá
KVARTA: Nela Hazdrová, Valerie Krausová, Tereza Hrozová
KVINTA: Matouš Tomko
SEXTA: Alžběta Křížová, Aneta Benešová
SEPTIMA: Adriana Jandourková
OKTÁVA A: Karolína Křížová
OKTÁVA B: Kristýna Křížová, Tereza Křížová